weblogUpdates.ping dompap: eMONO-bLog http://www.dompap.blogspot.com/

emono-blog

-Her legger vi ut info om vår animerte kortfilm "eMONO"- * UTGÅTT: En blogg fra tidsrommet 2003-2006 *

tirsdag, desember 21, 2004

Litt utfyllende info, omsider..

Filmens foreløpige, og sannsynligvis endelige tittel er EMONO.

Filmen vår ble påbegynt i mai 2004, etter at vi fikk pengestøtte fra Vesterålen Regionråd, pålydende kr. 25000,-. Søknaden var sendt inn kun én måned tidligere.

Filmingen av materialet foregikk med et Canon DV-kamera, og på en solskinnsdag på Aker Brygge skjøt vi de første bildene. Vi holdt på i cirka 30 minutter, og fikk masse fine bilder av Erlend (Vetleseter, hovedrolleinnehaver), til en introsekvens som skal vare i ett minutt.

Umiddelbart startet jeg å animere, hvilket blir gjort i Mirage (tidligere Aura Videopaint): Hele videosekvenser tas inn i programmet og legges i et bakgrunnslayer, og oppå dette tegner jeg med min billige *Acecat Flair* digitale penn:)

Teknikken (foreløpig) er bilde-for-bilde-animasjon basert på videobildet (rotoscoping), en tidkrevende og omstendig prosess. Bakgrunner planlegges å legges på helt til slutt, når all hovedanimasjon er ferdig.

Etter vel halvannen uke er jeg oppe i 450 bilder på denne 1-minutts-sekvensen, som tilsammen består av 1750 bilder.

Utover juni og juli filmet vi alle andre sekvenser til filmen. Dette foregikk delvis ute i friluft og delvis i Amazonfilm sitt studio. Samtidig jobbet jeg med diverse ferdigklipte sekvenser. Morten redigerer filmen iløpet av juli og er ferdig første august.

(Forøvrig: Mariann Hole, som spiller i filmen, kom rundt denne tiden inn på Teaterhøgskolen i Oslo.)

Det går etterhvert opp for oss, og meg i særdeleshet, at prosjektet er mer krevende enn antatt. Mange av sekvensene må nødvendigvis bestå av flere layers, dermed kan en sekvens på f.eks. 100 frames lett ganges med både 6 og 7, og dermed øker arbeidsmengden betraktelig. Derfor blir det besluttet å gå litt i animasjonshistorien for å lære: Kanskje vi skal prøve en del klassisk "keyframing"-animasjon, både for å spare tid, og for å forhåpentligvis ende opp med et resultat som er mer tegnefilm enn ren rotoscoping/kopiering av virkelige bilder.

Iløpet av august, september og oktober jobber jeg med 5 sekvenser/kutt. Tilsammen består ikke disse kuttene av mer enn kanskje 400 bilder, men de består til gjengjeld av mellom 5 og 10 layers hver.

November gikk for min del bort i andre prosjekter, blant annet skriving, innspilling og av og til hjelp ved redigering av Julekalenderen "Hofta FM" for Kvinneradioen radiOrakel. Innimellom jobbet jeg også med andre engasjement.

Nå i desember har jeg så begynt på filmen igjen, og siden jeg ikke drar nordover denne julen, får jeg en hel del tid på meg til å jobbe intensivt og konsentrert. Så spørs det da... :)




Google